Lucky Luke Wiki
Advertisement
Looneyn veljekset
Looneyt2.jpg
Koko nimi Looneyn veljekset
Ensiesiintyminen Lucky Luke - Uudet seikkailut
Liittolaiset Daltonit (entinen),

Lucky Luke

Viholliset Daltonit
Suomalaiset ääninäyttelijät Antti Pääkkönen (Joseph)

Mikko Maukonen (Gilliam)
Niklas Groundstroem (Jackson)
Peter Pihlström (Everett)

Looneyn veljekset (tai Joseph, Gilliam, Jackson ja Everett Looney) ovat Lucky Luke - Uudet seikkailut - animaatiosarjassa esiintyviä näyttelijöitä ja veljeksiä. He parodioivat tietyllä tapaa Daltoneita, koska ovat keskenään veljeksiä, jokainen edellistä päätä pidempi sekä heidän nimensä ovat anagrammeja Daltonien nimistä. Looneyt nähdään jaksossa Daltonit näkevät kahtena. Puhuessaan Looneyt lespaavat.

Rooli Uudet seikkailut - sarjassa[]

Looneyt esiintyvät Lucky Luke - Uudet seikkailut - sarjan jaksossa Daltonit näkevät kahtena. He ovat omaksuneet Daltonin veljesten roolin ja ovat ryöstävinään Crooked Creek - kaupungin pankin. Jotta "ryöstetyt" menisivät täydestä veljekset käyttävät Dalton - naamareita.

Myöhemmin samana päivänä Looneyt kohtaavat oikeat Daltonin veljekset. Oikeat Daltonit pakottavat Looneyt ryöstelemään kanssaan pankkeja. Näin Daltonit voivat olla yhtä aikaa kahdessa paikassa, kun jakautuvat ryhmiin niin, että yhtä pankkia on ryöstämässä aina kaksi Daltonia ja kaksi Looneyta.

Joseph ja Gilliam päässään Dalton - naamarit

Lucky Luke pääsee ennen pitkään rettelöitsijöiden jäljille, mutta sekoittaa nämä kaksi veljeskuntaa. Näin Luke joutuukin Daltonien kaappaamaksi. Daltonit yrittävät pakottaa Looneyt ampumaan Lucky Luken, mutta veljekset kieltäytyvät. Joe saa näistä tarpeekseen ja päästä Looneyt menenmään. Pian paljastuu, että Lucky Luke, jonka Daltonit kaappasivat ei ollutkaan aito, vaan Averell, jolla oli päässä Luke - naamari. Oikea Lucky Luke ilmestyy ja pidättää Daltonit.

Seuraavana päivänä Looneyt valmistavat itselleen Jesse James - naamarit ja esittävät jälleen Crooked Creekin asukkaille pankkiryöstön. Huijaus kuitenkin paljastuu ja veljekset saavan niskaansa tervaa ja höyheniä. Looneyt lähtevät kaupungista päättäen lopettaa näyttelemisen ja opetella puhumaan oikein.

Looneyn veljekset[]

Joseph on veljeksistä pienin (1,52 cm pitkä) sekä oletettvasti myös vanhin. Hän on joukon johtaja ja alkaa myös ensimmäiseksi vastustaa Daltoneita kun nämä painostavat Looneyita tappamaan Lucky Luken. Joseph parodio Joe Daltonia.

Gilliam ja Jackson ovat keskimmäiset veljekset. Gilliam on Loonyista toiseksi lyhyin (1,68 cm pitkä) ja Jackson toiseksi pisin (1,80 cm pitkä). Gilliam parodio William Daltonia ja Jackson Jack Daltonia.

Everett on veljeskunnan nuorin, pisin (1,93 cm pitkä), ja aina nälkäinen. Hän on myös yksinkertaisin kaikista neljästä Looneyn veljeksestä. Everett on selvästi parodia Averell Daltonista.

Advertisement