Lucky Luke Wiki
Advertisement
Emmett Dalton
Emmet Dalton.jpg
Koko nimi Emmett Dalton
Ensiesiintyminen Lainsuojattomat
Liittolaiset Bob, Grat ja Bill Dalton
Viholliset Lucky Luke

Emmett Dalton on Daltonin veljesten Joen, Williamin, Jackin ja Averellin serkku. Hänet nähdään veljiensä Bobin, Grattin ja Bill Daltonin kanssa sarjakuvissa Lainsuojattomat, Daltonin veljesten paluu ja Daltonin serkukset.

Historia Lucky Luke sarjakuvissa[]

Lainsuojattomat[]

Emmett esiintyy Lainsuojattomat-sarjakuvassa veljiensä Bobin, Garttin ja Billin kanssa. Veljiensä kanssa Emmett ryöstää tarinan aikana mm. pankkeja, junia ja postivaunuja. Lucky Luken puuttuessa peliin hommat menevät pieleen ja Emmett saa veljiensä kanssa surmansa Coffeyvillen kaupungissa taistelussa seriffiä vastaan.

Daltonin veljesten paluu[]

Daltonin veljesten paluu - tarinassa muuan arkajalka seriffi Bill Boney väittää surmanneensa Daltonit. Lucky Luke kuulee tämän ja päättää antaa huijarille opetuksen. Luke pukeutuu ystäviensä Smileyn, "Kaljakärpäsen" ja "Mikrobin" kanssa Daltoneiksi pelotellakseen seriffiä.

Daltonin serkukset[]

Daltonin serkukset tarinan alussa nähdään Joe, William, Jack ja Averell Dalton ihailemassa serkkujensa etsintäkuulutuksia.

Lucky Luke - Uudet Seikkailut 8[]

Huhujen mukaan Emmettin poika Emmett Dalton Jr. nähdään Lucky Luke - Uudet seikkailut 8 - sarjakuvassa.

Todellisen elämän Emmett Dalton[]

Emmett Dalton syntyi 3. toukokuuta 1871 viisi henkisen veljeskunnan nuorimpana. Emmettin lisäksi veljistä kolme Bob, Grat ja Bill olivat lainsuojattomia. Heidän vanhin veljensä Frank Dalton kuoli seriffinä 1887.

Grat, Bob, Bill ja Emmet Dalton kokosivat ympärilleen suuren rosvo joukon, joka ryösti pääasiassa junia ja hevosia.

Emmett Daltonin vankikuva vuodelta 1892

Toiseksi nuorin veljeksistä, Bob, sai idean, että Daltonit ryöstäisivät kaksi pankki samassa kaupungissa saman aikaisesti. Daltonit hyökkäsivät Coffeyvillen pankkeihin 1892. He olivat tunnettuja, joten välttääkseen huomatuksi tulemisen he naamioituivat tekoparroin. Tämä ei kuitenkaan auttanut. Paikalliset ihmiset tunnistivat lainsuojattomat.

Poistuessaan pankista Daltonit joutuivat viranomaisten väijytykseen. Taistelussa surmansa saivat Emmettin veljet Grat, Bill ja Bob Dalton. Emmett itse selvisi, mutta hänet pidätettiin.

Emmett sai elinkautisen tuomion, mutta hänet armahdettiin hyvän käytöksen vuoksi suoritettuaan tuomiosta 14 vuotta. Vankilassa ollessaan hän kirjoitti aikansa kuluksi Daltonien muistelmat.

Emmett kuoli 66 vuoden iässä 13. heinäkuuta 1937. Tuolloin hän eli Kaliforniassa ja oli puheiden mukaan ahkera kirkossa kävijä, sekä hyväntekijä.

Advertisement