Lucky Luke Wiki
Advertisement
Daltonit
Go-west-a-lucky-luke-adventure.jpg
Ensiesiintyminen Joss Jamon
Liittolaiset Daltonin muori, Daltoneiden isä (entinen), Henry Dalton (entinen), Jim Dalton (entinen)
Viholliset Lucky Luke, Jolly Jumper, Rantanplan
Ranskalaiset ääninäyttelijät Joe:

Pierre Trabaud
Patrice Baudrier
Gérard Surugue
Roger Carel
Clovis Cornillac
Christophe Lemoine
William:
Jacques Balutin
Éric Legrand
Gérard Hernandez
Alexis Tomassian
Julien Cafaro
Jack:
Christophe Lemoine
Gérard Hernandez
Éric Legrand
Jacques Jouanneau
Bruno Flender
Averell:
Pierre Tornade
Bernard Alane

Suomalaiset ääninäyttelijät Rauno Ahonen (Joe)

Tero Koponen (Jack)
Joona Kortesmäki (William (1. kausi))
Tuukka Leppänen (William (2. kausi))
Antti Pääkkönen (Averell)

Daltonit ovat Lucky Lukessa esiintyviä pääantagonisteja (rosvoja), jotka esiintyvät usein vähintään joka toisessa tarinassa. Daltonit esiintyivät ensikerran vuonna 1958 tarinassa Joss Jamon. Daltoneiden nimet ovat lyhyimmästä pisimpään Joe Dalton, William Dalton, Jack Dalton ja Averell Dalton. He ovat tässä järjestyksessä jokainen edellistä päätä pidempi. Daltoneista tehtiin oma sarja vuonna 2009.

Daltonit[]

Joe Dalton on veljeksistä vanhin ja lyhyin (1,52 cm pitkä). Hän on Daltoneista viisain ja pippurisin ja suuttuu usein Averelille antaen tälle selkäsaunan Jackin ja Williamin estelemänä. Joe vihaa Lucky Lukea ja vankilan vahtikoiraa: Rantanplania.

William ja Jack Dalton ovat keskimmäiset veljekset, jotka usein on sekoitettu toisiinsa ja tästä johtuen heidän nimensä vaihtelevat lähes joka tarinassa: välillä Jack on lyhyempi, välillä William ja päinvastoin. William joka usein kuvataan toiseksi lyhyimpänä (1,68 cm pitkä) on Daltonin serkukset tarinassa kuvattu valepukeutumisen kuninkaaksi. Jack puolestaan (1,80 cm pitkä) on kuvattu Dalton City tarinassa  viinaan meneväksi.

Averell Dalton on nuorin, yksinkertaisin ja pisin (1,93 cm pitkä) Daltoneista. Averellilla on aina nälkä ja tästä johtuen hänen hokemansa: "Koska syödään?". Joe ei erityisemmin pidä Averellista, mutta Rantanplan saa perinnön tarinassa, kun Averell viedään kiinalaiskortteliin "suikaloitavaksi", Joe on ensimmäisenä pelastamassa häntä. Averell on Daltonin muorin suosikki.

Tarinoissa on nähty ja mainittu myös muita Daltoneita kuten Daltonin muori, Daltoneiden isä, sedät Abigel, Patrick, Bill, Henry ja Jim Dalton sekä eno, ainoa rehellinen koko suvussa Marcel Dalton. Daltoneilla on myös neljä lähes saman ikäistä serkkua Bob, Grat, Bill ja Emmett Dalton, sekä Bostonin serkut Joeana, Jaclyn, Wilhelmina ja Ava Dalton, jotka esiintyvät ainoastaan Daltonit-animmatiosarjassa

Daltonit vasemmalla Morrisin ja oikealla Achden piirtäminä

Esiintymiset sarjakuvissa[]

Lucky Luke kohtaa Daltonit ensikertaa silmästä silmään, tarinassa Daltonin serkukset

Elokuvissa ja animaatiosarjoissa[]

Lucky Luke Daisy Townissa[]

Daltonit esiintyivät kaikkien aikojen ensimmäisessä Lucky Luke elokuvassa Lucky Luke Daisy Townissa. Elokuvassa veljekset saapuvat Daisy Town-kaupunkiin ja kohtaavat Lucky Luken ensikertaa (elokuva aikajatkumon mukaan). Daltonit yrittävät vallata kaupungin ja haastavat Luckyn kaksintaisteluun. He kuitenkin häviävät ja heidät karkotetaan kaupungista.

Lucky Luke sotapolulla[]

Toisessa animaatioelokuvassa Lucky Luke sotapolulla Daltonit perivät varakkaan Henry-setänsä. Omaisuus luovutetaan veljeksille vain sillä ehdolla, että he surmaavat tuomarin ja valamiehistön, joka tuomitsi heidän setänsä. Daltonit pakenevat ja alkavat suorittaa tehtävää. Lucky Luke tulee tietysti väliin ja siitä kehkeytyykin melkoinen seikkailu...

Lucky Luke animaatiosarja (1984)[]

Vuoden 1984 Lucky Luke animaatiosarjan jaksot perustuivat kaikki Morrisin ja Goscinnyn sarjakuviin. Jaksoja oli kaksikymmentäkuusi ja Daltonit esiintyivät seitsämässä jaksossa.

Lucky Luke - Daltonin veljesten pakomatka[]

Lucky Luke - Daltonin veljesten pakomatka-animaatioelokuva oli kooste vuoden 1984 sarjan jaksoista 1, 3 ja 6.

Lucky Luke animaatiosarja (1991)[]

Myös vuoden 1991 Lucky Luke sarjan jaksot perustuivat kaikki Morrisin ja Goscinnyn sarjakuviin. Jaksoja oli kaksikymmentäkuusi ja Daltonit esiintyivät kahdeksassa jaksossa.

Lucky Luke - Uudet seikkailut[]

Vuoden 2001 Lucky Luke - Uudet seikkailut animaatiosarjassa Daltonit pakenivat ja ryöstelivät useita kertoja. He esiintyivät kaikkiaan kahdessakymmenessä jaksossa, viidestäkymmenestäkahdesta.

Lucky Luke - Lähde länteen![]

Lucky Luke - Lähde länteen! animaatioelokuvassa Daltonit pakenevat Lucky Lukelta, joka on viemässä heitä oikeuteen. Veljekset ryöstävät pankin, mutta hukkaavat saaliinsa ja etsivät sitä koko elokuvan ajan kunnes lupaavat palkkion löytäjälle. Tällöin Averell kuitenkin paljastaa, että rahat ovatkin olleet koko ajan Daltonien kahlepallojen sisällä.

Daltonit[]

Daltonit-sarjassa seurataan Daltonien lukuisia pako yrityksia vankilasta. Sarja toimii jonkinlaisena Spinn-Offina sarjakuville ja Uudet seikkailut-sarjalle. Jaksoja tehtiin ensimmäisen kauden aikana 78.

Advertisement