Lucky Luke Wiki
Advertisement
Billy the Kid
Lluke-06-04.jpg
Ensiesiintyminen Lainsuojattomat
Liittolaiset Bert Malloy (entinen)
Viholliset Lucky Luke, Daltonit
Ranskalaiset ääninäyttelijät Donald Reignoux
Suomalaiset ääninäyttelijät Liisa Paatso

Joona Kortesmäki

William H. Bonney (tai Billy the Kid) on Lucky Luke - sarjakuvissa säännöllisin väliajoin esiintyvä rikollinen. Hahmo perustuu tosi elämän saman nimiseen lainsuojattomaan.

Historia Lucky Luke sarjakuvissa[]

Lainsuojattomat[]

Ensikerran Lucky Luke - sarjakuvissa Billy the Kid esiintyi Lainsuojattomat - tarinassa. Billy nähdään ensimmäisellä sivulla etsintäkuulutuksessa. Tässä tarinassa nähty Billy on paljolti erilainen kuin Morrisin myöhemmät versiot.

Joss Jamon[]

Joss Jamon - tarinassa Billy on samanlainen kuin Lainsuojattomat - sarjassa. Hänet nähdään oikeuden istunnossa, jonka Joss Jamon järjestää Lucky Lukea vastaan.

Billy the Kid, pikku nappula[]

Billy the Kid, pikku nappula oli ensimmäinen Lucky Luke - sarjakuva, jossa Billy nähtiin kunnolla. Tämä tarina kertoikin yksinomaan hänestä. Tässä tarinassa Billy olikin jo saavuttanut nykyäänkin tunnetun olomuotonsa Luke - tarinoissa.

Muut esiintymiset sarjakuvissa[]

Lainsuojattomien, Joss Jamonin ja pikku nappulan lisäksi Billy the Kid esiintyi tarinoissa Saattue Uuteen Meksikoon, Belle Starr ja Mies Washingtonista

Lucky Luke - Uudet seikkailut[]

Uudet seikkailut - sarjassa

Billy the Kis esiintyi myös vuoden 2001 Lucky Luke - Uudet seikkailut - animaatiosarjassa, jaksoissa Daltonit vastaan Billy the Kid ja Billy the Kid ja jengi.

Todellisen elämän Billy the Kid[]

Billy syntyi vuonna 1859 New Yorkissa. Hänen perheensä muutti Kansasiin Billyn ollessa vielä lapsi. Pian hänen isänsä kuoli, äiti ja kaksi poikaa muuttivat New Mexicoon, jossa äiti meni uusiin naimisiin. Myöhemmin Billy ajautui teini-ikäisenä laittomuuksiin ja varasteluun, ja liittyi rikollisjengeihin.

Billy vietti jonkin aikaa englantilaisen karjatilallisen John Tunstallin tiluksilla muiden kaltaistensa hylkiöiden kanssa töissä, kunnes Tunstallin kiista karjakauppiaan sopimuksesta irlantilaisen L. G. Murphyn kanssa johti siihen, että Murphy murhautti Tunstallin. Billy ja kumppanit nimitettiin apulaisseriffeiksi ottamaan kiinni ja pidättämään Murphyn miehet. Näihin aikoihin Billy sai lisänimensä the Kid ja apulaisseriffien joukko muuttui itse lainsuojattomiksi toimintansa takia, kun Kid mieluummin tappoi ystävänsä murhaajat kuin toimitti heidät vankilaan.

Kid joukkoineen saavutti tässä sodassa voiton. Hän ja hänen kumppaninsa erosivat omille teilleen, mutta Kid ei lähtenyt Uudesta Meksikosta. Pian hänestä luvattiin 500 dollarin palkkio. sheriffi Patrick Garrett ampui Billy The Kidin 1881.

Billy on yksi villin lännen tunnetuimpia rikollisia. Yleisesti hänen arvellaan tappaneen 4-8 miestä.

Advertisement